Vafan? Vad är det för folk som befolkar det här stället?
UPDATE: Har postat ett nytt inlägg som behandlar en hel del av kommentarerna som kommit på detta inlägg.
Vafan? Ärligt talat? (ny länk till filmen, längre och fungerande version)
Vilket obscent maktmissbruk vi talar om. 12-år, svagare, försvarslös. Vad än den här ungen än har gjort, oavsett om det rör sig om ett jävla mord, så är den här våldsanvändningen oproportionerlig; de behöver egentligen inte misshandla honom, men de tar sig friheten att göra det ändå.
Även om jag inte gillar extrema jämförelser a la nazismen så får det här mig att tänka på Vitenam-kriget. Då ett krig visades upp i all sin nakenhet, precis så som ett “demokratiskt” krig skall göras. Folket har rätt att se människor som slits itu, människor som dödar och som dödas, oavsett om de är oskyldiga men framför allt oavsett om folket tappar krigslusten.
Här ser vi symptomet på ett problem: vakter, väktares och myndighetspersonals övervåld. Visst är det litet cancer boy-fenomenet att det blir en jävla storm för att det är en 12-åring, men det är för fan väldigt relevant i sammanhanget. Vad är det för jävla människor? Helt uppenbart är ju att det är vakterna som behöver vaktas och inte ungarna som hade…
– Jag har sett klippet och det ser inte bra ut. Jag tycker det ser ut som om killen kunde ha hanterats på ett bättre sätt, säger Jesper Pettersson på SL:s pressavdelning.
Tackar för åerts understatement, Jesper! Det är ju för fan ett barn de hanterar. Hade det rört sig om en förälder hade det rubricerats som misshandel och kunnat kosta vårdnaden. Men nu var det ju såklart en jävla snorunge som plankade eller vad fan han gjorde. Värre kanske, åkte mellan vagnarna, låter inte bra. Men det där med Polislagen är ju inte så viktigt för alla ordningsvakter.
10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om
Denna paragraf är tillämplig även för ordningsvakter och ger utryck för den så kallade proportionalitetsprincipen. Det är alltså olagligt för både polis och ordningsvakt att tänka: “fan, han förtjänar det”. De skall endast använda så mycket våld som är försvarligt. Är detta verkligen försvarligt? Nej, bittra människor med maktmissbrukarproblem som drar sig till fel yrke. Här ser vi det manifesteras. De är inte bättre – snarare sämre – än vilka busungar eller idioter som helst.
Känner att jag varit väldigt negativ senaste dygnet. Har nog egentligen inte med mig som person att göra. Jag känner mig glad. Tyvärr, och uppenbarligen, så är inte folk i vårt avlånga land så jävla glada. Vare sig Marcus Birro, Maria Abrahamsson, Ola Lindholm eller dessa vakter.
Nu skall jag sova, fy fan. Sedan skall jag vakna och försöka göra allt för att få dessa för närvarande destruktiva personer att ändra sin livssyn och ägna sin tid, muskelkraft och sina ölmagar åt något bättre. Som att dricka öl istället för att slåss, vad vet jag. Bara någonting annat än att misshandla 12-åringar i tjänst. Att få betalt för att slå dem som är svagare.
Nuck sa,
6 oktober, 2011 den 1:58 f m
Ungen skriker och gormar som ett dagisbarn, och börjar sen sparkas. Då tar dom ner han på marken så han lugnar sig? Vad är problemet?
Artlover sa,
6 oktober, 2011 den 2:49 f m
Egentligen borde man sänka myndighetsåldern till 11 år. Den där grabben visste vad han gjorde och vid hans ålder är man medveten om saker och ting,. som i det här fallet. Men det finns ett aber. Hjärnan hos en tolvåring är dock inte helt utvecklad och jag tror att påtryckningar från andra är en bidragande orsak till hans handlande. Men vakternas agerande är under all kritik. De är ju inte utbildade psykologer eller socionomer som kan handla på ett förnuftigt sätt.
mountaintop sa,
6 oktober, 2011 den 3:42 f m
@Nuck: Håller med till 100%. Filmen visar några mindre smarta småkillar med mer hormoner än hjärna som just blivit ertappade när de gjort något olagligt. Vakterna gjorde sitt jobb på ett OK sätt.
Mattias sa,
6 oktober, 2011 den 4:12 f m
Har du ens SETT hela klippet du bloggar om? Ungen skriker, mordhotar vakterna, och sparkar dom samtidigt som hans vänner är rätt aggressiva. Det är ganska självklart att vakterna gjorde rätt.
Annmari sa,
6 oktober, 2011 den 4:14 f m
Ok. Hårda tag av vakterna men ungen skall inte åka med tågen på ett livsfarligt sätt. Vems är felet om det hade hänt en olycka???? Föräldrarna måste vara tacksamma att ungen lever. Det hade jag varit och mitt barn hade aldrig gjort om det.
Stefan A sa,
6 oktober, 2011 den 6:04 f m
Såg helt korrekt handlat ut av de där vakterna. Den ouppfostrade och allmänt otrevliga ungen blev hetsad av sina “vänner” runtomkring, varför de la ner honom på golvet för att kontrollera honom.
Vakterna räddade livet på dessa barn. Nästa gång de ska åka vet de att det är inte accepterat i samhället de lever.
Syns tydligt att han inte trycker hårt på bäckenet heller, knät är inte på ryggen.
Ni vakter ska sova gott, och du mamma som anmäler, skärp dig, o fostra ungen din istället!
Martin sa,
6 oktober, 2011 den 6:37 f m
“En ordningsvakt får avvisa, avlägsna eller omhänderta personer som stör den allmänna ordningen, eller utgör en omedelbar fara för sig själv eller annan, eller för att avvärja en straffbelagd handling i enlighet med Polislagen § 13.”
Läs på innan du yttrar dig…
Nisse sa,
6 oktober, 2011 den 6:53 f m
Uppkäftiga småglin. följ lag och ordning!
Leif sa,
6 oktober, 2011 den 7:27 f m
Ungen åker mellan vagnarna, skriker hora, fuck you med mera åt vakterna, han börjar även sparka åt vakterna. Helt rät att ungen fick sig en läxa, ungar nu för tiden saknar respekt och tror de kan bete sig hur som helst.
Mathias sa,
6 oktober, 2011 den 7:53 f m
Fånigt inlägg.
Vakterna gör ju helt rätt. Tycker inte de använder mer våld än nödvändigt och de beter sig lugnt innan de blir provocerade också.
Väx upp för fan! Bara för att man är minderårig får man inte bete sig hur somhelst!
Magnus Johansson sa,
6 oktober, 2011 den 7:55 f m
Mycket god väktarinsats.
Erik sa,
6 oktober, 2011 den 7:59 f m
Vakten håller killen medvetet under konstant smärta och släpper inte på trycket när han lugnar sig. När han minskar trycket är det för att han själv blir trött. Redan här handlar han fel och visar att han inte vet hur man minskar ett aggressivt beteende. Han talar inte lugnande med pojken utan verkar snarare se det som något bra att pojken har ont. När han bytt grepp höjer han trycket varpå killen får mycket ont och ber honom minska trycket (“aj du bryter fucking min hand”) något vakten skiter i. Pojken är här jävligt rädd och gör det enda rationella, han försöker själv få trycket att minska genom att med hjälp av vaktens ben ta sig uppåt. Att vakten inte förstår vad pojken försöker göra köper inte jag. I så fall är han antingen totalt oerfaren eller helt omedveten om den omhändertagna pojkens situation.
Lägg märke till att jag inte kritiserar att pojken omhändertogs utan hur han hanterades.
Sadistiska eller oerfarna vakter kan vara farliga för omgivningen, särskilt när de märker att de kommer undan med nästan vad som helst.
Billy sa,
6 oktober, 2011 den 8:40 f m
HELT RÄTT! Syns ju att det är skitungar, vem ska rädda dem om inte någon sätter stopp. Vakten var ju hur lugn å proffsig som helst! Sen har det väl inte ett jävla dygg med saken att göra om han är 12 år? Vakten ska göra sitt jobb iaf, han använder ju knappast något våld! Sjukt att någon tyckte detta var vaktens fel! Grabben ville få det att se ut som han hade ont, för att sen skrika massa fula ord hela tiden!
David sa,
6 oktober, 2011 den 8:52 f m
Men snälla lägg av.
Skitungen gör motständ, vakten håller fast honom med en arm till shan börjar bråka och sparkas då han läggs ner och får ett knä över höften.
Märk väl hur många gånger den fina ynglingens vänner skriker at han ska göra motstånd. Så han verkar ju inte göra det så överilat.
Kanon gjort av vakterna.
Stackars mamma kanske inte ska gnälla på att de omhändertog hennes barn, utan kanske mer undra var hon var för att uppfostra honom.
Non serviam! sa,
6 oktober, 2011 den 8:55 f m
Du verkar inte få stöd för din flumpedagogik bland kommentatorerna, din bloggande fjant.
Danne sa,
6 oktober, 2011 den 8:58 f m
Jag håller med bloggaren.
Låt ungen åka mellan vagnarna.
Det är nog billigast så för samhället.
En avspolning av vagnen går inte på många kronor.
Musslan Dorothy sa,
6 oktober, 2011 den 9:08 f m
Jag håller helt med Erik!
Det är ett BARN de handskas med. Hade jag mina händer bakbundna med handklovar och en stor Baloo vakt hänger upp min arm skulle jag också få panik.
Mycket opsykologiskt skött.
Blir situationen bättre nu och i framtiden att låta dessa barn bli kränkta och tappa förtroendet för vakter?
Skulle vara bra om de flesta här ovan tänkte sig in själva i situationen istället för att tänka så kortsiktigt att “skitungen” får skylla sig själv.
Fram för mer vakter som lugnar ner istället för att provocera fram situationer. Kan man inte lugna ner en situation utan våld mot en så mycket mindre person än sig själv så är något allvarligt fel med vakterna och deras utbildning.
Behandla andra som du själv skulle vilja bli behandlad.
Undrar om vakten skulle tyckt om sig själv om han som 12 åring blev behandlad av sitt vuxna jag?
Daniel sa,
6 oktober, 2011 den 9:44 f m
Blogginlägget är förstås ett skämt, en ironisk kommentar till den oproportioneliga uppståndelse som händelsen fått. En bråkig unge läggs ner på marken och får ett knä på rumpan för att hållas still. Detta påminner Daniel Waern om vietnamkriget. Ha ha ha!
waern sa,
6 oktober, 2011 den 9:45 f m
Kan tyvärr inte läsa alla kommentarer nu, men det jag vill säga till er som anser att vakterna gjorde rätt är följande:
1. Enligt polislagens 10 §, under vilken ordningsvakter arbetar skall ordningsvakter och polismän
” … i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en tjänsteåtgärd, om”.
Så oavsett om han kallade honom hora, bög eller vad han nu kunde uppbringa där han stod så berättigar det inte ytterligare våld. Har ni de åsikterna så bör ni absolut söka nytt jobb om ni själva är i branschen.
2. Oavsett vad ungjäveln gjorde; mord, våltäkt eller mordbrand så var han helt tydligt under kontroll i och med greppet om armen. Att vakten brottade ner honom för att han “sparkades” (en riktigt tam spark på en rätt så stabbig vakt) såg jag endast som ett uttryck för ilska och maktmissbruk.
Ni gör tyvärr, enligt mig, samma misstag som så många andra. Ni ser att ungen har gjort fel – där håller jag med – men sedan så anser ni att detta pojkstreck (han är ju 12) berättigar en fetlagd karl att koppla sadistgrepp på honom. Visst, ge honom ett rejält nyp, ring hans föräldrar.
Men misshandla honom inte, för Guds skull. Det kommer inte bli bättre i slutändan.
waern sa,
6 oktober, 2011 den 9:57 f m
@Martin
Jag pluggar juridik. Ingen expert på polisjuridik, men tyvärr är det nog du som får läsa på dig i det här fallet. Som sagt är 10 § ett portalstadgande som är tillämplig vid all typ av polis- och ordningsvaktsarbete.
Den betyder exemeplvis att en ordningsvakt inte får “avvisa, avlägsna eller omhänderta personer som stör allmänna ordningen…” genom att slå in pannbenet på dem. Det hade ju varit en väldigt ändamålsenlig metod.
För att sluta raljera: allt våld måste vägas mot det faktum att våld faktiskt suger. Att även brottslingar och folk som stör allmän ordning får ont när du slår dem.
Jag tror att såväl JO som andra granskande institut kommer att rikta stark kritik mot vakterna som i slutändan kommer leda till deras uppsägning. Om ni tycker att vakterna gjorde rätt och är arga så kanalisera hellre er ilska på det politiska systemet som förbjuder denna typ av agerande.
Där lär ni också göra mer nytta, för just nu tror jag bara ni bidrar till att skapa två läger: dem som gillar det våldsamma agerandet och dem som ogillar de. Båda parter blir mer övertygade om sin åsikt desto mer motparten stojar och härjar.
Trots att många har skrivit och varit negativa, att tre personer har gett detta inlägg 1/5, så är ni i minoritet. Ni är precis som flashback-rasisterna; ett internetdemografiskt fenomen som tyvärr ger er samma oproportionerliga makt som ordningsvakterna på klippet.
Lars sa,
6 oktober, 2011 den 10:07 f m
Du missar att grabben FÖRST står upp.. Men du orkade säkert inte kolla HELA klippet, men OM du gör det:
Lägg märke till hur en omtalad 12-åring sparkar en UNIFORMERAD vakt och sedan blir lagd omkull på ett ganska mjukt sätt. Är mycket imponerad av vakternas beteende i klippet. De gör bara så mycket som de måste och JAG kan inte se någon hämnd för vad de får utstå i klippet. Vad som händer före eller efter kan jag inte kommentera. Videon o kommentarerna får tala för sig själva. Önskar att fler vakter kunde agera som de gör i klippet och inte som i andra klipp där man muckar o hämnas o leker Allan.
Ingemar B sa,
6 oktober, 2011 den 10:15 f m
Visst, det råkade bli lite överreaktion här, men det var ju ingen risk att pojken skadades… Då är väl UNDER-reaktionerna från vuxenvärlden och samhällets sida, gentemot “värsting”-tendenser hos ungdomar ett mycket större problem? Vad får den här killen för signaler när alla tar hans parti här??
waern sa,
6 oktober, 2011 den 10:15 f m
1. Jag har sett hela klippet. Jag ser att han står upp, det är in runt 00:49 som det börjar bli illa. Sedan får han ligga på marken med ansiktet mot golvet i knappa minuten med handfängsle. I vilket syfte? Enligt lagen får det endast röra sig om vaktens säkerhet och vad som är nödvändigt. Jag antar dock att det i din hjärna ocskå får vara för “att han fötrtjänar det”. Ändra i sådana fall lagen och inte min åsikt.
2. Det rör sig om en 12-åring. Inte straffmyndig enligt lag. Han är en omogen skitunge. En vuxen, utbildad ordningsvakt som får – skall vi ens kalla det spark? – skall inte agera så. Den spark du talar om har, om du kan något om fysik eller kampsport, ingen kraft överhuvudtaget. Den är helt ofarlig. Vakten däremot ser den lilla klacken som ett kvitto att få göra det han är sugen på för kvällen: att brotta ner någon på marken.
3.
oskar sa,
6 oktober, 2011 den 10:18 f m
Är också imponerad av hur lugnt vakterna hanterar det hela, de har ju nån form av mobb runt sig också. Våldet är absolut i proportion till pojkens agerande, han sparkar upprepade gånger mot vakten, då läggs han ner på marken. Vakten trycker inte ens till något extra, han håller honom bara på plats.
Jag skulle gärna höra hur ni tycker att vakter ska hantera en sparkande person, ska man klappa honom lite på huvudet och vagga honom till sömns?
Leo sa,
6 oktober, 2011 den 10:23 f m
De skulle ha slängt ungjäveln under första bästa tåg. Vafan tror ni han kommer att växa upp och bli om han inte fått lära sej minsta lilla hyfs innan puberteten?
Kisse Mjau sa,
6 oktober, 2011 den 10:23 f m
Snorungar som beteer sig som apor ska behanslas därefter. Punkt.
Anders Tegnér sa,
6 oktober, 2011 den 10:25 f m
Verkar som att de flesta som kommenterat den här bloggen är hjärndöda cro magnon figurer som söker ett fascistiskt samhälle där det är ok att godtyckligt misshandla barn.
Ni kanske skulle söka er till ett av vaktbolagen – jag tror ni har rätt attityd för jobbet! Era jävla dårar!
waern sa,
6 oktober, 2011 den 10:25 f m
Tack Oskar för en sansad kommentar bland allt testosteron.
Jag håller som sagt inte med dig. Tror att han med sin överlägsenhet i muskel- och kroppsmassa kunde skött det snyggare.
Med det sagt så tror jag att våra skilda uppfattningar kommer från att vi har olika bakgrund och värderingar. I min värld är våld en väldigt tveksamt konfliktlösningsmetod. Förvisso kan den verka tilltalande, men det är skrämmande få konflikter (Kosovo kanske är en) där man kan säga att våldsanvändande på längre sikt lett till något bra (om man inte anser ökat våld som något bra, då).
Jörgen sa,
6 oktober, 2011 den 10:37 f m
Denna bloggare behöver ett blöjbyte och lite av fader gestalt närvaro.
Budskapet är det mest ända klämda jag luktat vilket bara en mor kan stå och applådera åt.
Daniel Waern behöver en uppfostran i sunt förnuft så han anbefalles läsa kommentarerna i detta fält.
Tala är silver och tiga är guld så stäng kiosken för det saknas dessvärre en massa bestick i din låda.
Tids nog kommer du att förstå säger jag optimistiskt.
Andreas sa,
6 oktober, 2011 den 10:37 f m
Vakten tog det lugnt, hade han tagit i så hade snorungen flugit som en vante.
King Eguren sa,
6 oktober, 2011 den 10:59 f m
Det roliga är att alla hakar upp sig på att det var en 12 åring, det fins 15-17 åringar som inte är större, är detta ok då i så fall.
Enligt bloggarens tycke så sker någon form av övervåld, detta kan jag inte se.
Handfängsel på killen var ett riktigt bra tag då antagligen detta skyddade både vakten och ungen från värre skador och eskalerat våld , skulle dom inte ha hanfängslad denna kille så skulle det vara mycket jobbigare att hålla honom under kontroll.
Mycket lugnt och sansat agerat av vakterna.
Christoffer Smitz sa,
6 oktober, 2011 den 11:06 f m
Det känns som att vi måste prata om varför vi har en gräns för när man räknas som barn och inte. En 12-åring har långt ifrån alltid förmågan att se konsekvenser av sitt handlade. Det är grundläggande psykologi.
Vill man dessutom att pojken framöver ska ha ett beteende som mer passar in under vad som är lag och ordning är det respekt från vuxenvärlden han behöver. Det är grundläggande när det gäller beteendeförändring; straff och respektlöst bemötande har ingen – eller negativ – effekt.
Ett barn som blir så trängd som den här pojken kommer per automatik i sin totala känsla av maktlöshet att agera ut. Ett annat barn kanske skulle gråta, men den här pojken skriker och försöker slingra sig. Fullt naturligt, och något som givetvis vuxna ordningsvakter med överlägsen fysik och maktmedel som batong och handfängsel måste hantera på ett bättre sätt.
Christoffer Smitz sa,
6 oktober, 2011 den 11:09 f m
Vad gäller ålder; nej det har ingen betydelse. Vakterna ska inte använda mer våld än situationen kräver, oavsett ålder på personen de ska hålla kvar. Sen måste de givetvis vara mer försiktiga med personer som är mindre fysiskt, vilket barn oftast är. Egentligen tror jag det är det som är styrande, hur liten pojken är och hur onödigt vakternas agerande är utifrån det.
Adler sa,
6 oktober, 2011 den 11:16 f m
Det är synd att man inte låter ungarna åka som de vill. Förhoppningsvis kommer fler av dem hamna på spåret och bli dödade under sina “pojkstreck”.
Kudos till väktarna och hoppas att de får tårta på jobbet!
Musslan Dorothy sa,
6 oktober, 2011 den 11:27 f m
Barnkonventionen:
“Konventionsstaterna erkänner rätten för varje barn som misstänks eller åtalas för eller befunnits skyldigt att ha begått brott att behandlas på ett sätt som främjar barnets känsla för värdighet och värde, som stärker barnets respekt för andras mänskliga rättigheter och grundläggande friheter och som tar hänsyn till barnets ålder och önskvärdheten att främja att barnet återanpassas och tar på sig en konstruktiv roll i samhället. “
Tycker ni som håller med vakterna att de följer barnkonventionen?
Men ni kanske tycker den är trams och inget man behöver bry sig om?
Att samhället beter sig så här mot dessa busungar tror inte jag leder till något bra.
Mer smart hade varit att vända situationen till något som i slutändan kanske tom kunde blivit något positivt.
Men det är ju förstås lite jobbigare än att bolla runt med ett skosnöre.
MrSomeOne sa,
6 oktober, 2011 den 11:28 f m
Nu vet jag inte om den här informationen stämmer, men bloggen nedan är borta och det som finns kvar är skärmdumpar av vaktrapporten. Den ger en annan bild än det som presenteras av pressen! Enligt vaktrapporten satte sig pojken på tvären från start och ville inte följa med!
http://bayimg.com/iAKleAADF
Fredrik sa,
6 oktober, 2011 den 11:37 f m
@waern
Det du inte verkar väga in i din bedömning är den situationen som är kring ordningsvakterna.
Jag skulle kunna sträcka mig till att om det enbart hade varit den 12-åriga grabben som ordningsvakterna hade försökt tygla, så skulle man kunnat sköta det en aning snyggare.
Men, om du koller videon. Så ser du att ordningsvakten, samtidigt som han håller grepp på 12-åringen, försöker ha uppsikt på de övriga i gänget som står och följer situationen.
Således – bara spekulation, vi kan aldrig veta – så upplevs situationen mer hotfull än om det – som jag tidigare sagt, endast varit 12-åringen. Min teori styrks även av att när 12-åringen läggs ner, drar ordningsvakten som lägger ner honom sin expanderbatong. Detta för att få utrymme att kunna hålla uppsikt på 12-åringen och att hålla de andra på avstånd, eftersom de närmar sig.
Detta är även något som en domstol väger in i bedömning, helhetsbilden. Hur ser situationen ut kring? Hur upplevdes den? Var det hotfullt?
Sen är det alltid lätt att vara efterklok och peka på detaljer.
“- Han kunde hållit armen längre ner”. Jo visst, om man åter kollar på videon, så försöker han hålla kontroll på situationen på de andra killarna. I allt detta så kanske – bara spekulation – han inte uppmärksammade att pojken upplevde det mer obehagligt än vad som krävdes.
Sen ser inte vi situationen förrän en bit in. Av videon att döma – spekulation igen – så verkar 12-åringen vara ganska grov i munnen. Om han varit det innan – spekulation – så kanske inte ordningsvakten reagerar på att han åter igen gormar och skriker opassande ord och således inte uppfattar att han faktiskt håller ett – enligt dig – för hårt grepp.
/Fredrik
Karl sa,
6 oktober, 2011 den 11:59 f m
Ungar som inte har ordentligt uppfostrats skjuter över problemet på någon annan. Helt rätt av vakten att sätta välbehövliga gränser för denna skit unge.
waern sa,
6 oktober, 2011 den 12:01 e m
För mycket kommentarer för att hinna med. Har ju föreläsningar att gå på med!
Men tack Fredrik för ditt påpekande. Tycker du har helt rätt i det du säger. Det du skrivit har fått mig att revidera din åsitk, självklart måste man ta hänsyn till att dessa vakter förmodligen fått utstå väldigt mycket innan övergreppet sker. Man måste också inse att det rör sig om människor och att vi som människor gör fel ibland.
Blir mer förskräckt över folk med “kasta ut honom framför spåret”-åsikter. Där tycker jag vi kan skönja ett problem. Sådant hör inte hemma i en rättts- och välfärdsstat 2011.
Karl sa,
6 oktober, 2011 den 12:04 e m
@Waern
Skulle du vilja definiera en rätts och välfärdsstat som en stat som fostrar små monster i total avsaknad av gränser. Jag odlar en ryggrad och säger ned med det kvinnliga inkännande samt för pojkar oftast värdelösa uppfostringsmetoden.
Wille sa,
6 oktober, 2011 den 12:06 e m
Waern: skönt att det finns nån på internet som verkar se det problematiska med testosteronstinna, oerfarna väktare.
Övriga kommentatorer skulle säkert trivas på 1800-talet.
Karl sa,
6 oktober, 2011 den 12:10 e m
@Wille
Hoppas du ej hamnar i en situation när dessa “testoteron stinna” vakter skiter blankt i att rädda dig från en grupp myrornasherre larver som är ute på tidsfördrivande våldsturne.
Daniel sa,
6 oktober, 2011 den 12:19 e m
Waern, gå och ge en polis en sådan liten “spark” så får vi se om de inte tar in dig för våld mot myndighetsperson….även 12åringar ska följa lagen och annars ska de tas om hand. Det börjar som pojkstreck men eskalerat, titta bara på häktesmordet.
Karl sa,
6 oktober, 2011 den 12:31 e m
Väl talat Daniel. Jag stör mig på människor som pga ideologisk ögonbindel vägrar att se människan för vad den är, i vissa fall tämligen rutten. I stället klistrar man på mänskligheten någon universell godhet. Ta bort polismakten i ett samhälle och samvetslöst pack styr gatorna som det för stunden behagas.
Det finns inget värre än akademiker ute på vänsterkanten som försvarar packets rätt att skapa nya brottsoffer, enligt någon darrig sociologisk modell.
Lägg ned Hasse & Tage tramset.
waern sa,
6 oktober, 2011 den 12:42 e m
Kommer definitivt att skriva något mer genomtänkt när jag smällt denna kommentars- och läsarstorm. Alltid kul med reaktioner, även om de ibland kanske inte faller inom ramen för vad som är bra.
Att definiera en rätts- eller välfärdsstat är givetvis svårt. Antagligen ett jobb för historiker, statsvetare och socionomer. Får dock hänvisa till gängse språkbruk och säga att Sverige anses vara såväl en rätts- som en välfärdsstat.
Simon sa,
6 oktober, 2011 den 12:43 e m
Undrar vem som hade fått skulden av mamman om hennes son istället hade omkommit när han åkt mellan vagnarna. Kanske ska hon istället vara tacksam att ordningsvakterna räddat hans liv.
Karl sa,
6 oktober, 2011 den 12:47 e m
Ledsen Waern. Det är inte ditt fel att skitungar inte uppfostrats i detta land. (lägger tangentbordet åt sidan.)
Christoffer Smitz sa,
6 oktober, 2011 den 1:00 e m
Daniel:
Det är väl ingen som ifrågasätter att 12-åringen ska hållas kvar på platsen? Diskussionen handlar om sättet det görs på. Och att dra en parallell från pojkstreck till mord – dessutom av en person som bedöms lida av en såpass allvarlig störning att han är för farlig för att vistas på rättspsyk – blir i min värld ett lite väl långt kliv.
Karl:
Man kan ju antingen gå efter någon slags egen magkänsla när det gäller hur barn och ungdomar som begår kriminella handlingar – eller är stökiga på annat sätt – bäst bemöts och hanteras, eller så kan man utgå från vad åratal av praktisk erfarenhet och forskning säger.
Sammantaget; självklart ska samhället ta tag i problem kring ungdomar som begår brott etc., men det ska lika självklart göras utifrån beprövad kunskap om vad som har störst chans att fungera. Inte utifrån enskilda människors känsla.
Rettaw sa,
6 oktober, 2011 den 1:10 e m
Daniel sa: “Det börjar som pojkstreck men eskalerat [sic], titta bara på häktesmordet.”

Din teori är alltså att den inblandade pojken började som “28 år gammal [...] flera våldsbrott bakom sig.” (Ekot http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4730403 retrived 2011-10-06), men sedan eskalerade till en bråkig 12-åring som åker mellan vagnarna?
För övrigt är det fantastiskt vad mycket folk som är rädda för 12-åringar. Men det är klart att om man sitter och skriver hatkommentarer på nätet så får man ju inte lika mycket motion som barn som i varje fall tvingas utomhus några gånger under dagen.
Läsare sa,
6 oktober, 2011 den 1:11 e m
Jag vill se till att sprida länken till filmen ytterligare:
Nu får jag hoppas att ordningsvakterna kan fortsätta utan så mycket som en prick på CV:t, de skötte det så snyggt det nog kunde göras, med tanke på ‘fan-clubben’ den ‘stackars’ 12åringen(skitungen) hade. Mina tankar går till om de övriga hade hoppat på vakterna, vilka rubriker hade vi haft då?
Vättig sa,
6 oktober, 2011 den 1:29 e m
@waern
så är den här våldsanvändningen oproportionerlig; de behöver egentligen inte misshandla honom, men de tar sig friheten att göra det ändå.
Efter a sett klippet ett flertal ggr så ser jag ingen misshandel.
Han håller pojken i ett väldigt snällt å fint grepp hade han där i mot tagit ett rejält skulderblads grepp skulle jag hålla med om det inte sköttes snyggt. Och när man lägger ner någon så gör man det fort så det inte blir någon brottnigs match av det hela.
Han sätter sedan ett knä på baken på pojken för att hålla ner han så ligger stilla, Vilket oxå sker. ett antal personer närmar sig nu vaken på
ett hotfullt sätt. Då vakten har skyldig het att skydda pojken och sig själv
från skador. Drar han sin batong och säger att folk ska backa viket får önskad effekt folk drar sig till baka.
så vart blir han misshandlad någonstans?
Det enda vakterna gör är att skyddar pojken och sig själva för skador och mer brott.
Sen att pojken är bara 12 har inte med saken att gör.
1: Hur skall vakten veta det! ?
2: Ett gäng 12-15 åringar kan vara farliga dom med, Kan ha vapen på sig.
[Vet själv att mina vänner gick med kniv på sig i den åldern)
3: Bara för du e under 15 så tror folk att du inte kan bli gripen / Omhädertagen! Bara för du inte staffmyndig har med det rättsliga efterspelet att göra.
Slutsatts: Förstår inte vad så många upprör sig om. Vakterna gorde inget fel. Sätt dig i deras sits vad skulle du göra?. Bara för han skriker å säger det gör ont betyder inte att det gör ont! folk spelar över i en sådan sits pojken är i.
Rettaw sa,
6 oktober, 2011 den 1:31 e m
Intressant hur det i den vaktrapport* som MrSomeOne länkar till så sägs det i förbigående i inledningen att “männen” är 12-14 år gamla, varefter rapporten därefter utan att skämmas konsekvent kallar en 12-åring för en “man”, även när denne nu beter sig dom det barn han är (pojken håller fast sig i en stolpe inne i tåget när vakterna försöker dra med sig honom).
Det är även värt att notera att precis innan nerläggnigen beskrivs så uppger vakten att han börjat bli väldigt stressad av vittnen som “lägger sig i vår tjänsteutövning”, vilket rimligen betyder att folk i tåget och på perrongen inte tycker att man bäst kontrollerar ett barn genom att trycka upp det mot väggen. Att vakten dessutom får sitt agerande ifrågasatt av andra vuxna tycks vara mera stressande än en skock barn som ropar och har sig, för barnen nämns först i andra hand. Dessutom sägs inget speciellt om deras agerande, i kontrast till hur detaljerat det beskrevs tidigare i texten.
Jag tror nog att det där är en riktig rapport, för den är full av försök att förklara ett felaktigt beteende (som att kalla pojkar för män i ett försök att förstärka hotnivån) som inte är helt genomtänkta (se: kalla pojkar för män).
Det är ungefär det man kan förvänta sig att en vakt som begått ett uppenbart misstag, och som tydligt vet om det, skulle skriva för att ursäkta sig själv.
Mattias sa,
6 oktober, 2011 den 1:44 e m
12-åring bedöms som en säkerhetsrisk mot sig själv och andra läggs ner på marken. Detta ses som förfärligt övervåld eftersom nedläggningen inte sker med yttersta kännlighet. Det visar också på att vi lever i en vålds- och fasciststat som brutalt misshandlar minderåriga. I exemplet med häktesmordet vidtogs inte tillräckliga säkerhetsåtgärder till den bedömda säkerhetsrisken. Det skulle ha varit flervakter, handfänglsel, beväpnade etc. Konsekvensen blev att en vakt dödades. Men det brukades åtminstone inte övervåld, vilket hade varit förfärligt, nästan lika illa som med 12-åringen. Nu blev det bara lite spill på en vakt. Det är alltid bättre att låta en 12-åring göra vad som helst, både mot sig själv och andra än att överhuvudtaget röra honom, eftersom det kan klassas som övervåld. Helt sjukt att artikeln ens stod med i DN, lovar att om häktesmordet hade mynnat ut i en nerläggning på marken istället för mord hade det fått större uppmärksamhet för att det var övervåld.
FN sa,
6 oktober, 2011 den 1:57 e m
Har läst det mesta här och har några kommentarer. Om ni tittar på situtationen när vakten lägger ner killen så är killens arm inte i ett speciellt högt läge när han börjar sparka vakten. Således känns argument som att killen ville komma ur det obekväma/onda läget mest som att man söker en ursäkt för killen att få agera som han gör.
Nedläggningen är vidare inte särskilt våldsam (ganska lugn till och med) och vaktens sätt att sedan sätta ett knä (i princip utan tyngd mot killens rumpa) torde inte åsamka någon smärta alls. Jag skulle sträcka mig så långt till att säga att jag hellre skulle vara fasthållen i ett sådant grepp än i greppet mot vägen om jag var killen. För alla som ser ett grepp där någon ligger på marken utifrån ser situationen dock “hemsk” ut och vakter brukar vad jag har förstått undvika att lägga ner någon i “onödan”.
Ja killen är ung, ja killen är ganska liten till kroppstorlek det håller jag med om. Vi har dock inte sett vad som hänt innan de hamnar i det där läget, vi ser inte hur många kompisar som killen har runt sig (vi ser ett antal som gör mer eller mindre hotfulla utfall mot vakterna). Sist men inte minst befinner vi oss i lugn och ro framför vår dator och kan fundera på hur det perfekta agerande in varje enskild sekund skulle ha varit. Pröva att föreställ er att det stod en mobb runt er och att ni höll i fast i en kille (oavsett ålder eller storlek) som var hotfull både fysiskt och psykiskt och se om ni skulle agera helt korrekt i varje sekund.
Min åsikt är att de få “fel” som vakten möjligtvis gör på inget sätt gör honom till en olämlig utövare av sitt yrke. (Och nej jag tycker inte vakter alltid gör rätt och nej jag tycker inte vakter har rätt att bruka våld för att uppfostra barn,)
Karpstryparn sa,
6 oktober, 2011 den 2:16 e m
Ordningsvakterna gjorde rätt, även om de tog i lite för mycket. Men vad är problemet? De flesta ungdomar har ingen respekt för ett enda dugg, de måste lära sig veta hut.
När jag växte upp betedde vi oss som folk, de flesta av dagens ungdomar gör inte det.
En annan Daniel sa,
6 oktober, 2011 den 3:04 e m
Vilken ankdammsdiskussion!
Hur många ben bröt han? Inga!
Hur många liter blod förlorade han? Noll!
Men det får ändå mången batiktant att gå i taket och tjuta om fascism!
Lisa sa,
6 oktober, 2011 den 3:26 e m
Det känns som om många här ovan har glömt bort hur det känns att vara 12 år.
Men ni var nog alla små söta solstrålar som aldrig gjorde något fel som barn.
Jag tycker personligen denna händelse väcker frågor hur vi som samhälle bör bete oss mot unga människor som bråkar.
Ska vi bry oss om vilka konsekvenser vårt agerade får i framtiden?
Jag tycker de vuxnas agerade skapar mer problem än nödvändigt, och det tycker jag är ett problem.
Att kränka någon föder inte respekt.
Jag tycker vakten som antagligen går helt efter ordningsboken i sin utbildning ( är jag rädd, jag hoppas jag har fel ) kränker den 12 åriga killen.
Vill vi att unga ska växa upp och bli respektfulla medborgare så tror inte jag detta är rätt väg att gå.
Har killgänget gjort fel …..antagligen, har de varit stökiga….antagligen. Men jag har egentligen ingen aning. Kanske har de inte gjort någonting?
Men vi antar att de varit bråkiga.
Hade det inte varit bättre att visa hur en vuxen ska agera. Skapa en trygghet och visa att detta är inte ok på ett bättre sätt.
Lugnat ner situationen, skapat förtroende.Tagit in killarna på ett rum och pratat med dem. Visat en film om olyckor i samband bråk och dumgrejer på tåg.Tagit kontakt med föräldrar mm.
Nej istället sätter man på en 12 åring handfängsel.
Skapar en utsatthet hos pojken, visar att vuxna kan behandla andra lite hur som helst.
När det gör ont på dig så bryr jag mig inte, men gud nåde dig om du ens petar på mig då……
Att stå där med armarna baklåsta, att vara 12 år och känna den utsattheten, känslan av vanmakt nej det är faktiskt inte ok.
Respekt?
Tyvärr så tror jag inte dessa killar kommer att leta reda på någon vakt i framtiden om de ser något eller behöver hjälp i en jobbig situation.
Vad har samhället och den enskilde vunnit på det?
Magnus S sa,
6 oktober, 2011 den 4:01 e m
Lisa är du på riktigt eller skojar du, provocerar lite kanske?
(annars stackars dina framtida, eller nuvarande barn.)
Dessa ouppfostarde barn har nu lärt sig att man inte kan betee sig hursomhelst, att omgivningen kommer att reagera. Samhället tar ansvar, när hans “liktsom du” förstående mor, inte tror att han kan göra fel… Man vet rätt och fel i den där åldern…
I min mening helt korrekt handlat av dessa vakter, de borde få medalj, de räddade livet på dessa barn.
Vänligen
Läsare sa,
6 oktober, 2011 den 4:37 e m
Lisa, är du naiv eller har du inte läst någonting av vad som finns på nätet? “Men jag har egentligen ingen aning” säger du. Men du förutsätter att vakterna har i arbetsbeskrivningen att vara socialtanter som enbart ska tala ouppfostrade ungar till rätta så de inte blir kränkta?
Ingen förnekar att de försökt sig på att tjuvåka *mellan* tågsvagnar och ingen förnekar, inte ens mamman, att killen var/kan vara stökig. Det finns dock de som tycker synd om killen i filmen och det är för att han är liten och vakterna är stora. Och handfängsel. Må vara, men jag är då rätt säker på att killen orsakade det själv genom stort motstånd.
Något hände vid tåget och på väg bort från tåget och filmen började först vid dörrarna. Att mamman ylar om vad hon ser på filmen och inte om något som kan ha hänt *före* filmen säger mig att hon fostrat en riktig liten respektlös skitunge. En som du verkar tycka förtjänar respekt pga sin ringa ålder, koppelåka, göra motstånd vid påkomst och har ful mun så det räcker och blir över?
Av vakternas lugna beteende och att ungen började sprattla så fort trycket lättades drar jag slutsatsen att filmen föregåtts av så mycket motstånd att handfängsel förhindrade att han skadade sig, då han skulle bort från området.
Hade det varit en av mina ungar (inte precis uppfostrade till det där, men om …), så hade jag tackat ordningsvakterna för att de fått bort honom från ett farligt område och bett om ursäkt för hans urflippade beteende.
Hans Lindström sa,
6 oktober, 2011 den 5:20 e m
Barnkonventionen har kommit till just för att skydda barn från fysisk och psykisk misshandel + svensk lag mot aga mfl
Grabben bestraffas, kränks Han hänger i väktarens arm och
skriker att det gör ont,där kan du hänga “snorunge”
V sätter knät i ryggen så hårt att byxorna åker av,
Om jag som lärare behandlade ett barn på det viset
skulle jag mista jobbet flera gånger om, bli utfryst av alla, kallad för sadist,
till domstol, skadestånd
Lagen gör inte skillnad på lärare el väktare, var så säker
Jag hade en lärare på 50 talet som straffade oss med två fingrar i nacken, klämde åt och lyfte, gjorde fruktansvärt ont, mer än 50 år sedan,
jag trodde att vi kommit längre i detta land i medkänsla, synen på barn “suck”
Ni som försvarar väktaren tycker kanske att aga barn också är ok?
Bevare oss för den barnsyn som så många inlägg vittnar om
Johan sa,
6 oktober, 2011 den 5:24 e m
Helt korrekt handlat av vakterna!
Mamman borde betala vakterna för barnuppfostran « Drygast sa,
6 oktober, 2011 den 5:38 e m
[...] svd1, svd2, DN Tur att det finns sansade röster: Inga ligister i våran tunnelbana, men inte här: Vafan? Vad är det för folk som befolkar det här stället? Like this:GillaBli först att gilla denna [...]
Hans Lindström sa,
6 oktober, 2011 den 5:48 e m
Tack Lisa Jättebra inlägg Naiv är du absolut inte
toksverige sa,
6 oktober, 2011 den 5:53 e m
Låt barnen åka mellan vagnarna.
Snälla!
K sa,
6 oktober, 2011 den 5:59 e m
Verkar vara osedvanligt många vakter som kommenterar. Den dagen vi slipper lönnfeta “goatee”s med peniskomplex – livrädda för såväl kvinnor som sin egen sexualitet – överkompensera sina förvrängda bilder av vad det innebär att vara en man, genom att t.ex. våldföra sig på en pojke (på vilket sätt lär man sig respektera vuxna därigenom?), den dagen vore något. Inte undra på att dagens ungdom saknar respekt för “lag och ordning” när det är såhär den uppträder – som värsta sortens översittare.
Majsan sa,
6 oktober, 2011 den 6:35 e m
Hans Lindström: Om du verkligen är lärare så är du dock knappast en av dem som lär ut kritiskt tänkande.
Lärare har degraderats till vanligt folk som i ‘kränkthetens’ tidevarv i måste tåla allt verbalt som kastas på oss. Blir vi sparkade är det bara misshandel, sparka en ordningsvakt så handlar det om våld mot tjänsteman.
Precis alla media (i alla fall de jag läser) har gått ut med att det handlade om tjuvåkning mellan vagnar, potentiellt livsfarligt. Sådant ingår i vakternas jobb att hålla koll på. Sådant torde också upptäckas vid tågen, ok?
Ändå börjar filmen inte där. Dvs vi vet inte vad ungen med kompisar hade för sig som föranledde att det blev handfängsel överhuvudtaget. Med det språkbruket då han uppenbarligen var under stor kontroll … tror du att en längre film hade visat att då han blev påkommen, då lydde han snällt vakterna och helt utan förskyllan fick handfängsel och först då han var hårt kontrollerad, DÅ började han göra motstånd och svära?
Jag uppmanar alla som endast ser stora vakter+liten kille+handfängsel att även noga se vad som händer i periferin i filmens fem minutrar.
Tor sa,
6 oktober, 2011 den 7:09 e m
Att barn står runt 2 vakter och skriker. varför jagar barnen vakterna? Kanske barnen behöver hjälp. Dom behöver inte elaka vakter eller mammor som säger att de vet vad deras barn gör på fritiden. Ge dom något mer i livet. Försvara vem ni vill och låt barnen må dåligt.
Martin, vuxen sa,
6 oktober, 2011 den 7:43 e m
Jämförelsen med vietnamkriget… ja jösses!
Den Gamle sa,
6 oktober, 2011 den 7:51 e m
Samma white trash som kommenterar här som de lönnfeta vakterna. Rekryterar man från något motorcykelgäng eller ? De vakterna har absolut inga egna barn, ingen normalbegåvad kvinna skulle vilja ligga med dem! Å andra sidan verkar heller inte vakterna normalbegåvade.
En annan Daniel sa,
6 oktober, 2011 den 8:39 e m
#69, bitter efter att ha blivit avhyst från krogen?
Hans Lindström sa,
6 oktober, 2011 den 8:41 e m
Jag har tittat om om igen på sekvensen där 90 kilos väktare bryter ned 12 åringen och trots att han redan ligger ned lyfter batongen så att den utlöser i sin fulla längd och slår killen tvärs över låret så att han skriker högt av smärta
Om det inte är misshandel Majsan vad är det då?
Det slaget kommer att ge sadisten fängelse, minst villkorligt, tro mig.
Det enda väktaren lagligt får göra är att hålla fast killen tills polis kommer
Ska det vara så himla svårt att begripa
Polisen anmälde väktaren för tjänstefel vilket säger en hel del om hur allvarligt dessa 2-3 på plats såg på väktarens handlande
En annan Daniel sa,
6 oktober, 2011 den 8:44 e m
#68, ja, visst var liknelsen med Vietnamkriget skön. Jag trodde det var ironiskt menat men nej, det var på allvar. Dubbel facepalm!
Majsan sa,
6 oktober, 2011 den 9:12 e m
Hans Lindström:
Om du tittar igen i filmen. Killen läggs ned och en kompis rör sig emot dem, klädd i svart (kan vara samma som sedan förs bort), blir bortknuffad, men kommer igen. Det är då batongen slås ut som reaktion på den svartklädde killens framrusning och siktet är mot golvet med vaktens ögon är riktade mot kompisen. Denne kompis reagerar med att sticka som en pil!
Men ja nog hörs lillkillen klaga över en touch, men jag skulle inte säga att det skreks av smärta, det var just inget i tonfallet som skilde från okvädingsorden. Vilken läkarundersökning som helst hade också kunnat vidimera ev blåmärke och djupet av det.
Det är två ärenden som nämns i media (SvD är bäst, DN har nått AB status), dels ett för ungdomsroteln (gissa vem det kan gälla?) och så åklagaren.
Efter att ha sett filmen, inget tjänstefel har begåtts. Ärendet är avskrivet.
Däremot vore det intressant att veta om det fortfarande ligger ett visst ärende inom ungdomsroteln ….
Psykiatrikern sa,
6 oktober, 2011 den 9:21 e m
Vad göra med 12-åringen? Att vara ute i gäng och bete sig på det där sättet mot uniformerade vakter är helt enkelt inte normalt för en 12-åring. Beteendet visar att han måste lida av någon form av allvarlig psykisk störning, och bör underkastas omedelbar psykiatrisk tvångsvård för sin egen och andras bästa.
Omedelbart tvångsomhändertagande är att förorda, så han kan rehabiliteras till ett mer normalt beteende.
Alla tjatar om vakterna, men vem tänker på 12-åringens bästa. Så där kan han inte fortsätta, med ohämmad aggressivitet och utåtagerande psykopatbeteende redan som 12-åring.
Majsan sa,
6 oktober, 2011 den 9:21 e m
Jag tar tillbaka, utfällning av batong är inte ens riktad mot golvet. Tar också förvånansvärt lång tid innan ‘slaget’ följs av ett Aj:en.
Skulle tro att tippen tog i benet och det tog ett tag innan det registrerades.
Josef Boberg sa,
6 oktober, 2011 den 9:25 e m
Den svenska modellens samhälle är som det är.
En som vet sa,
6 oktober, 2011 den 9:27 e m
“Polisen anmälde väktaren för tjänstefel vilket säger en hel del om hur allvarligt dessa 2-3 på plats såg på väktarens handlande”
Det var väl någon av de där blonda, klena 45-kilos socionomhopporna med hästsvans som låser in sig i radiobilen när det börjar bli stökigt.
En sån där junior som aldrig har gjort ett handtag själv, men som alltid har synpunkter på vad andra gör. Och som tack vare sitt kön och sin politiska korrekthet ändå snart lyfts från eländet på gatan till guldkorridoren för en lovande karriär utan jobbig konfrontation med verkligheten.
Christer sa,
6 oktober, 2011 den 11:40 e m
Har själv arbetat som ordningsvakt på de flesta ställen man kan tänka sig bla tunnelbanan. Är också trebarnsfar och säger bara att hade min son som är 13-år betett sig som den här, ursäkta mitt ordval “skitungen” hade han fått utegångsförbud för resten av sitt liv. Sluta dalta med ungarna, slår vad om att ett den här ungen inte haft en farsa som styrt upp honom och en morsa som inte haft resurser till att fixa det själv. Tycker dock synd om att killen hamnat i den här situationen då det i verkligheten inte är fel på barnet endast hur han blivit uppfostrad till det han blivit. Blir så förbannad på de farsor som bara skiter i sina barn.
Bill sa,
7 oktober, 2011 den 12:44 f m
Men detta är acceptabelt, och ska ej hindras av någon part från samhället?
Marcus Birro: Kristdemokraternas illojalteste partiledarkandidat « Den unge herr Waerns liv och lidelser sa,
7 oktober, 2011 den 1:50 f m
[...] känner mig som en riktig häxjägare just nu; stackars testosteronstinna vakter, Maria Abrahamsson och inte minst Marcus Birro har fått vara försvarslösa offer för mina [...]
skitidetdu sa,
7 oktober, 2011 den 7:11 f m
Jävla idiot. gå och snyt dig samtidigt som du byter dina blöjor!
Ungjäveln betedde sig som en fullvärdig kriminell person och pissråttor som du försvarar detta.
Hoppas vaktenran kör in den i dig!
skitidetdu sa,
7 oktober, 2011 den 7:16 f m
@Den Gamle
6 oktober, 2011 den 7:51 e m
Varför pratar du om dig själv? Ingen vill veta vilken patetisk idiot du är.
Ta nu och stick hem till mamma innan vi andra gör ett hå i dig där bak så att solen får plats!
Lisa sa,
7 oktober, 2011 den 9:41 f m
Det verkar som om en del av er härinne tror att bara för att man kritiserar vakten/vakternas metoder så tycker man att unga killar och tjejer med för den delen får bete sig hur som helst.
Så är det givetvis inte!
Är det ok att åka mellan tågen och riskera sitt eller någon annans liv?
Absolut inte!
Ska vakterna gripa in vid farliga situationer?
Absolut!
Ska man som förälder ta situationen på allvar?
Absolut!
Barn och ungdomar på glid behöver hjälp.
Men det sista många stökiga unga behöver är mer kränkningar och hat och en oförstående vuxenvärld som möter dem.
Jag kritiserar inte att man gör något mot busungar utan sättet det görs på i detta fall.
Jättebra att de tog bort dem från en farlig situation på tåget.
Men det vi ser på klippet är från perrongen.
Här utövas mest kränkning och straff tycker jag, ett lite nonchalant maktutövande.
Bättre att ta in killarna på ett rum istället. Pratat allvar med dem, kontakta föräldrarna, visa filmer hur illa det kan gå om man gör som de gjort på tåget tex mm.
Men många tycker tydligen att antingen så uppfostrar man barn kroppsligt eller så gör man det inte alls……
Det finns faktiskt en mellanväg.
Jag kan dock tänka mig att det är väldigt jobbigt och frustrerande att arbeta som vakt och kanske blir man lätt avtrubbad och helt enkelt trött på människor.
Någon skrev att jag förväntade mig att vakterna har i arbetsbeskrivningen att vara socialtanter.
Ja jobbar man med människor och stöter på många unga som mår dåligt tex så tycker jag inte det skulle vara fel om det bodde en liten snäll socialtant i dessa biffiga vakter.
Men det är vad jag tycker.
Kränkning föder kränkning
Hat föder hat och våld föder våld.
Jag är rädd att om man bara ser kortsiktigt och utan att bry lite mer sig så ser man bara “skitungar”, man gör det lite för lätt för sig och struntar i vilka framtida konsekvenser vi vuxnas handlade har, eftersom detta bara är “skitugnar” och inga att bry sig om. De förtjänar gott detta.
Dessa unga killar behöver inte få frön av hat planterade av vuxenvärden.
Jag tror det skapar mer problem än lösning. Och eftersom de är så unga så är det väl ett utmärkt tillfälle att försöka rädda dem från ett ev hårt liv.
Men vem orkar bry sig det rör ju sig bara om just skitungar…….
Svar på alla vaktälskande skitungehatare! « Den unge herr Waerns liv och lidelser sa,
7 oktober, 2011 den 10:10 f m
[...] f m (På tapeten) Sådär. Dags att reflektera och fundera över gårdagens läsarstorm gällande mitt ställningstagande i vakt- och pojkfrågan. Lämpligt ingripande eller övervåld? Välförtjänt nedbrottning eller [...]
waern sa,
7 oktober, 2011 den 10:16 f m
Hej Lisa,
Tycker att du har rätt i det mesta och är ledsen att jag inte kom till ditt försvar tidigare. Jag har skrivit ett separat inlägg med kommentarer där jag omnämner din andra kommentar sist. Hoppas att det kan betyda litet upprättelse!
Kolla på denna länk: http://maktjakt.wordpress.com/2011/10/07/svar-till-alla-vaktalskande-skitungehatare/
Svar till alla vaktälskande skitungehatare! « Den unge herr Waerns liv och lidelser sa,
7 oktober, 2011 den 10:18 f m
[...] f m (På tapeten) Sådär. Dags att reflektera och fundera över gårdagens läsarstorm gällande mitt ställningstagande i vakt- och pojkfrågan. Lämpligt ingripande eller övervåld? Välförtjänt nedbrottning eller övergrepp? Ungen och [...]
Micke sa,
7 oktober, 2011 den 10:31 f m
Vakterna gjorde bara sitt jobb
Man kan ju även se Mamman till pojken förmodligen också tidigare åkte mellan vagnarna på ett tåg och rammlade av och landade på huvudet. Hon har ganska lång väg kvar till Nobelfesten !!
Vilken idiot familj som alldtid kommer att måsta försörjas utav samhället!
waern sa,
7 oktober, 2011 den 11:58 f m
Som jag tidigare skrev till Lisa finns en hel del svar på kommentarer på
http://maktjakt.wordpress.com/2011/10/07/svar-till-alla-vaktalskande-skitungehatare/
Läs och kommentera gärna där.
Äkta maktmissbruk bättre än fingerat alkoholmissbruk? « Den unge herr Waerns liv och lidelser sa,
19 oktober, 2011 den 9:13 f m
[...] Bifogar jag denna artikel för att göra någon poäng med tunnelbanevakterna jag tidigare skrivit om? Visa att alla vänner av ordning är vänner av våld och godtycklighet? Nej. Tycker dels att det [...]